Panasz törvény

2023. évi XXV. törvény

A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések
bejelentésével összefüggő szabályokról

Összefoglaló:

A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és
elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat.

A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy
megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés
javaslatot is tartalmazhat.

Panasszal és közérdekű bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez

A panaszt és a közérdekű bejelentést az eljárásra jogosult szervhez történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elintézni.

A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt.

A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt
panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető.

A panasz vizsgálata mellőzhető akkor is, ha a panaszos a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl előterjesztett panaszt érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.

Az a foglalkoztató, amely legalább 50 személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat, belső visszaélés-bejelentési rendszert hoz létre.

A foglalkoztatottak létszámától függetlenül – belső visszaélés – bejelentési rendszert hoz létre.

  • a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló
    2017. évi LIII. törvény 1. § (1) és (1a) bekezdése hatálya alá tartozó foglalkoztató,
  • a Magyarországon bejegyzett és az Európai Unió határain kívül engedélyesként vagy
    üzemeltetőként tengeri olaj- és gázipari tevékenységet folytató foglalkoztató,
  • a polgári légi közlekedési események jelentéséről, elemzéséről és nyomon követéséről,
    valamint a 996/2010/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról és a
    2003/42/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, valamint az 1321/2007/EK bizottsági
    rendelet és az 1330/2007/EK bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014.
    április 3-i 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá tartozó
    foglalkoztató, és
  • a Magyarország területén tartózkodó magyar és nem magyar lobogójú, üzemben lévő
    úszólétesítmény üzemeltetője.

Azon foglalkoztatók, amelyek legalább 50, de legfeljebb 249 személyt foglalkoztatásra irányuló
jogviszony keretében foglalkoztatnak, a belső visszaélés-bejelentési rendszert közösen is
létrehozhatják.

A belső visszaélés-bejelentési rendszert a foglalkoztatónál egy erre a célra kijelölt, pártatlan személy

vagy szervezeti egység működtetheti.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésével szerződés keretében bejelentővédelmi
ügyvéd vagy más külső szervezet is megbízható.

A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett
cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

A bejelentő a bejelentést írásban vagy szóban teheti meg. A szóbeli bejelentést telefonon vagy más hangüzenetküldő rendszer útján, vagy személyesen lehet megtenni.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetője a bejelentésben foglaltakat a körülmények
által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja.

A belső visszaélés-bejelentési rendszert úgy kell kialakítani, hogy a személyazonosságát felfedő
bejelentő személyes adatait a bejelentést kivizsgáló személyeken kívül más ne ismerhesse meg.

Bejelentő számára hátrányos intézkedés jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne. Hátrányos intézkedésnek minősül a bejelentő számára hátrányos cselekmény vagy mulasztás, különösen pl.: a felfüggesztés, a csoportos létszámcsökkentés, a felmondás vagy ezekkel egyenértékű intézkedések, a lefokozás vagy az előléptetés megtagadása, a munkaköri feladatok átruházása, a munkavégzés helyének megváltoztatása, a bércsökkentés, a munkaidő megváltoztatása.

A törvény a kihirdetését követő 60. napon lép hatályba, azaz 2023.07.24. napjával.

Az a foglalkoztató, amely legalább 50, de legfeljebb 249 személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat, 2023. december 17-től köteles teljesíteni a belső visszaélés bejelentési rendszerrel kapcsolatos kötelezettségeket.

Ossza meg másokkal is!

Facebook
LinkedIn
Email

További cikkeink